Vanlige spørsmål

+
Hva må jeg tenke på før avreise?

Når du har bestilt tur hos oss, så får du et deltagerbevis på e-post eller i posten etter bestilling med betalingsinformasjon for depositum og restbeløp, informasjon om turen, program, passinformasjon, tidspunkter for oppmøte og annen viktig og nyttig informasjon. Dersom du skal på busstur eller har buss transfer til flyplassen inkludert i prisen, så se baksiden/side 2 av ditt deltagerbevis for ditt påstigningssted og tid.

+
Bør jeg ha egen avbestillingsforsikring?

Ja, du har ikke automatisk avbestillingsforsikring ved bestilling av reise hos oss. Via vårt samarbeid med Gouda Reiseforiskring, kan du bestille avbestillingsforsikring her eller på telefon til Gouda 24 14 45 70.
Dersom du har avbestillingsforsikring gjennom ditt kredittkort og reisen må betales med kort, så gjøres det ved å betale depositum på nett. Dette koster imidlertid 1,3% av depositumsbeløpet, som er den direkte kostnaden vi betaler VISA/MASTERCARD for å ta imot betalingen med kort. Dersom du ikke har bestilt reisen på nett, men ønsker å betale med kredittkort, ta kontakt med oss så kan vi opprette deg som webkunde slik at du får betalt reisen på nett med ditt kredittkort.

Bestill avbestillingsforsikring her

+
Bør jeg ha egen reiseforsikring?

Ja, du er ikke automatisk forsikret gjennom bestilling av reise av oss. Via vårt samarbeid med Gouda Reiseforiskring, kan du bestille reiseforiskring her eller på telefon til Gouda 24 14 45 70.
Dersom du har reiseforsikring gjennom ditt kredittkort og reisen må betales med kort, så gjøres det ved å bestille (og betale) turen på nett. Dette koster imidlertid 1,3% av turbeløpet, som er den direkte kostnaden vi betaler VISA/MASTERCARD for å ta imot betalingen med kort. Dersom du ikke har bestilt reisen på nett, men ønsker å betale med kredittkort, ta kontakt med oss så kan vi opprette deg som webkunde slik at du får betalt reisen på nett med ditt kredittkort.

Bestill reiseforsikring her

+
Europeisk helsetrygdekort

Europeisk helsetrygdkort dokumenterer at du har rett til dekning av nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land på samme vilkår som oppholdslandets egne statsborgere. Kortet bør du ha med deg dersom du skal oppholde deg midlertidig i et annet EØS-land eller i Sveits. Les mer og bestill hos Helsenorge.no
Klikk her for å bestille

+
Hvor lang gyldighet må passet mitt ha?

I god tid før reisen starter må du kontrollere at du har gyldig pass. Innenfor «Schengen området» (europeiske land som er tilsluttet Schengen avtalen. Les om hvilke land det gjelder her) trenger kun passet å være gyldig så lenge reisen varer. Vær oppmerksom på at noen land utenfor «Schengen området» krever at passet skal være gyldig 3 eller 6 måneder etter turens avslutning. Dette gir vi beskjed om i informasjonsskrivet fra oss som du får tilsendt sammen med deltagerbeviset. Ring oss gjerne dersom du er usikker. I de land hvor dette kreves, vil du med ugyldig pass bli nektet innreise. Det er derfor viktig at man er påpasselige med å fornye sitt pass i god tid før man skal legge ut på reise.

+
Kan jeg få hjelp til kofferten underveis?

Alle må selv kunne greie å ta vare på seg selv og sin bagasje underveis på turen. Reiselederen er med underveis til å hjelpe med praktiske ting, men har dessverre ikke mulighet til å hjelpe med bagasje underveis. Alle som trenger slik hjelp må ta med seg en assistent på turen.

+
Hva slags valuta trenger jeg?

Dette avhenger av landet du skal til, og blir som regel informert om i dokumentet dere mottar sammen med regningen etter bestilling. Kontakt oss gjerne dersom du er usikker. Når det gjelder valuta innenfor EU, så er det kun Sverige, Danmark og Storbritannia som ikke har Euro (1 EUR= ca 9,75 NOK) Husk å ta med deg gyldig kreditt- eller bankkort så vil du uansett kunne bruke dette på reisen. Gå inn på www.forex.no for valutakalkulator, som viser hva den lokal valutaen er verdt i norske kroner (NOK) Hvilke lokal valuta som benyttes på din reise, informeres om i brevet dere får tilsendt etter bestilling.

+
Hvordan blir været?

Hvordan været blir, vet vi egentlig ikke, men du må gjerne kontakte oss og spørre så skal vi svare så godt vi kan. Klikker du deg inn www.weatherbase.com (ekstern lenke), så gir det deg informasjon om gjennomsnitts temperaturer i området du skal til. Inne på nettsiden (ekstern lenke), klikker du deg inn på verdensdel, land og området/by som ligger nærmest destinasjonen du skal til. Om ikke dette er noe fasit, så hjelper det deg kanskje å pakke riktig:)

+
Hva er vanlig å gi i tips?

Det er ulike tipstradisjoner og tipskultur i ulike land. I noen land skal man ikke tipse, mens i andre land, er det forventet at man tipser. Her ser du en oversikt over hva som er vanlig å gi i tips og til hvem man bør eller ikke bør tipse: Tipsguide i utlandet

+
Hvilken kvalitet har hotellene?

Vi legger stor vekt på at alle våre hoteller skal ha beliggenhet med gangavstand til det meste av severdigheter på de stedene som vi bor. Vi legger også stor vekt på at hotellene er hyggelige, har rene rom og med sentral beliggenhet. Vi kan imidlertid ikke garantere at alle deltakere på turen vil få helt like rom og helt lik utsikt da ikke alle hoteller har dette tilgjengelig for større grupper.

+
Hvordan behandler dere mine personopplysninger?

I forbindelse med din reise behandler vi personopplysningene dine i henhold til gjeldene lovverk. Vi må lagre en del informasjon for å kunne gjennomføre reisen og kundeforholdet (slik som firmanavn, organisasjonsnummer, kontaktperson, e-postadresse, adresse, navn, fødselsdato, nasjonalitet, kjønn, passnummer med utstedt og utløpsdato, telefon- og kontonummer samt ordre-detaljer/produktinformasjon). Ved betaling av tilsendt regning godkjenner du dette. Dersom du ikke aksepterer vilkårene må du ta kontakt med oss umiddelbart for å kansellere reisen.

Les hele vår personvernerklæring her eller ta kontakt for å få den tilsendt.

+
Hva er mine rettigheter etter pakkereiseloven?

Den kombinasjonen av reisetjenester du tilbys, er en pakkereise etter lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (pakkereiseloven). Du omfattes derfor av alle rettighetene som gjelder ved pakkereiser. Dag Aasbø Travel AS har det fulle ansvaret for at pakkereisen som helhet gjennomføres korrekt. Dag Aasbø Travel AS har dessuten lovpålagt reisegaranti som sikrer tilbakebetaling av dine innbetalinger, i tilfelle insolvens hos selskapet. Dersom transport inngår i pakkereisen, dekker reisegarantien også hjemtransport. Se vedlagt brev (viktiginformasjon som må leses) og opplysningsskjema for pakkereiseavtaler for mer detaljert informasjon om sentrale rettigheter etter pakkereiseloven og vår nettside

Sentrale rettigheter etter pakke reiseloven

Om Dag Aasbø Travel

Vi har skapt gode og varige ferie minner siden 1934! Lang erfaring og våre dyktige reiseledere sørger for trygge og innholdsrike turer i hyggelig selskap!

Les vår personvernerklæring her.
Dag Aasbø Travel

Meld deg på nyhetsbrev

Reisegarantifondet

Følg oss på sosiale medier



Dag Aasbø Travel bruker cookies slik at vi kan gjøre våre nettsider bedre. Bruk siden som vanlig for å akseptere bruk av cookies.
Les vår Cookie Policy her.