Spørsmål og svar

Her har vi samlet vanlige spørsmål og svar. Ta kontakt med oss om du ikke finner svar på dine spørsmål.

For å holde av deres plasser må vi betale depositum til flyselskaper, cruiserederier, ferger og hoteller. Dette er penger som vi ikke får tilbake ved en eventuell avbestilling fra dere, og dermed er ikke depositumet refunderbart. Om du har avbestillingsforsikring og det er sykdom som gjør at du er forhindret fra å dra så vil du få pengene tilbake fra ditt forsikringsselskap.

Når du har bestilt tur hos oss, så får du et deltagerbevis på e-post eller i posten etter bestilling med betalingsinformasjon for depositum og restbeløp, informasjon om turen, program, passinformasjon, tidspunkter for oppmøte og annen viktig og nyttig informasjon. Dersom du skal på busstur eller har buss transfer til flyplassen inkludert i prisen, så se baksiden/side 2 av ditt deltagerbevis for ditt påstigningssted og tid.

Det ikke refunderbare depositumet forfaller 7 dager etter påmelding. Størrelsen på depositum varierer avhengig av totalbeløpets størrelse:

  • Turpris under kr. 3500,- Depositum kr. 750,- per person
  • Turpris fra kr. 3500,- til kr. 8999,- Depositum kr. 1500,- per person
  • Turpris over kr. 8999,- Depositum kr. 3 000,- per person

Enkelte dagsturer o.l. med lav pris krever ikke depositum. Hele turbeløpet forfaller 7 dager etter bestilling.

Ja, du har ikke automatisk avbestillingsforsikring ved bestilling av reise hos oss.Vi anbefaler alle å ordne avbestillingsforsikring og reiseforsikring gjennom deres forsikringsselskap dersom dere ikke allerede har dette. Avbestillingsforsikring og reiseforsikring kan også kjøpes fra Europeiske Reiseforsikring, www.europeiske.no eller på telefon 21 49 50 00. Dersom du har avbestillingsforsikring gjennom ditt kredittkort og reisen må betales med kort, så gjøres det ved å betale depositum på nett. Dette koster imidlertid 1,3% av depositumsbeløpet, som er den direkte kostnaden vi betaler VISA/MASTERCARD for å ta imot betalingen med kort. Dersom du ikke har bestilt reisen på nett, men ønsker å betale med kredittkort, ta kontakt med oss så kan vi opprette deg som webkunde slik at du får betalt reisen på nett med ditt kredittkort.

Ja, du er ikke automatisk forsikret gjennom bestilling av reise av oss. Vi anbefaler alle å ordne avbestillingsforsikring og reiseforsikring gjennom deres forsikringsselskap dersom dere ikke allerede har dette. Avbestillingsforsikring og reiseforsikring kan også kjøpes fra Europeiske Reiseforsikring, www.europeiske.no eller på telefon 21 49 50 00. Dersom du har reiseforsikring gjennom ditt kredittkort og reisen må betales med kort, så gjøres det ved å bestille (og betale) turen på nett. Dette koster imidlertid 1,3% av turbeløpet, som er den direkte kostnaden vi betaler VISA/MASTERCARD for å ta imot betalingen med kort. Dersom du ikke har bestilt reisen på nett, men ønsker å betale med kredittkort, ta kontakt med oss så kan vi opprette deg som webkunde slik at du får betalt reisen på nett med ditt kredittkort.

Europeisk helsetrygdkort dokumenterer at du har rett til dekning av nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land på samme vilkår som oppholdslandets egne statsborgere. Kortet bør du ha med deg dersom du skal oppholde deg midlertidig i et annet EØS-land eller i Sveits. Les mer og bestill hos Helsenorge.no
Klikk her for å bestille

I god tid før reisen starter må du kontrollere at du har gyldig pass. Innenfor «Schengen området» (europeiske land som er tilsluttet Schengen avtalen. Les om hvilke land det gjelder her) trenger kun passet å være gyldig så lenge reisen varer. Vær oppmerksom på at noen land utenfor «Schengen området» krever at passet skal være gyldig 3 eller 6 måneder etter turens avslutning. Dette gir vi beskjed om i informasjonsskrivet fra oss som du får tilsendt sammen med deltagerbeviset. Ring oss gjerne dersom du er usikker. I de land hvor dette kreves, vil du med ugyldig pass bli nektet innreise. Det er derfor viktig at man er påpasselige med å fornye sitt pass i god tid før man skal legge ut på reise.

Alle må selv kunne greie å ta vare på seg selv og sin bagasje underveis på turen. Reiselederen er med underveis til å hjelpe med praktiske ting, men har dessverre ikke mulighet til å hjelpe med bagasje underveis. Alle som trenger slik hjelp må ta med seg en assistent på turen.

Hvordan været blir, vet vi egentlig ikke, men du må gjerne kontakte oss og spørre så skal vi svare så godt vi kan. På våre turer finner du informasjon om gjennomsnittstemperatur basert på tidligere statistikk. Denne statistikken er hentes fra www.weatherbase.com sin data, som presenterer værstatistikker, gjennomsnittstemperaturer, klimadata og historisk vær.

Dette avhenger av landet du skal til, og blir som regel informert om i dokumentet dere mottar sammen med regningen etter bestilling. Kontakt oss gjerne dersom du er usikker. Når det gjelder valuta innenfor EU, så er det kun Sverige, Danmark og Storbritannia som ikke har Euro Husk å ta med deg gyldig kreditt- eller bankkort så vil du uansett kunne bruke dette på reisen. Gå inn på www.forex.no for valutakalkulator, som viser hva den lokal valutaen er verdt i norske kroner (NOK) Hvilke lokal valuta som benyttes på din reise, informeres om i brevet dere får tilsendt etter bestilling.

Det er ulike tipstradisjoner og tipskultur i ulike land. I noen land skal man ikke tipse, mens i andre land, er det forventet at man tipser. Her ser du en oversikt over hva som er vanlig å gi i tips og til hvem man bør eller ikke bør tipse: Tipsguide i utlandet

Vi legger stor vekt på at alle våre hoteller skal ha beliggenhet med gangavstand til det meste av severdigheter på de stedene som vi bor. Vi legger også stor vekt på at hotellene er hyggelige, har rene rom og med sentral beliggenhet. Vi kan imidlertid ikke garantere at alle deltakere på turen vil få helt like rom og helt lik utsikt da ikke alle hoteller har dette tilgjengelig for større grupper.

I forbindelse med din reise behandler vi personopplysningene dine i henhold til gjeldene lovverk. Vi må lagre en del informasjon for å kunne gjennomføre reisen og kundeforholdet (slik som firmanavn, organisasjonsnummer, kontaktperson, e-postadresse, adresse, navn, fødselsdato, nasjonalitet, kjønn, passnummer med utstedt og utløpsdato, telefon- og kontonummer samt ordre-detaljer/produktinformasjon). Ved betaling av tilsendt regning godkjenner du dette. Dersom du ikke aksepterer vilkårene må du ta kontakt med oss umiddelbart for å kansellere reisen.

Les hele vår personvernerklæring her eller ta kontakt for å få den tilsendt.

Den kombinasjonen av reisetjenester du tilbys, er en pakkereise etter lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (pakkereiseloven). Du omfattes derfor av alle rettighetene som gjelder ved pakkereiser. Dag Aasbø Travel AS har det fulle ansvaret for at pakkereisen som helhet gjennomføres korrekt. Dag Aasbø Travel AS har dessuten lovpålagt reisegaranti som sikrer tilbakebetaling av dine innbetalinger, i tilfelle insolvens hos selskapet. Dersom transport inngår i pakkereisen, dekker reisegarantien også hjemtransport. Se vedlagt brev (viktiginformasjon som må leses) og opplysningsskjema for pakkereiseavtaler for mer detaljert informasjon om sentrale rettigheter etter pakkereiseloven og vår nettside

Sentrale rettigheter etter pakke reiseloven

Vi sender ut regning til alle som bestiller tur hos oss. Når du har bestilt tur hos oss, så får du et deltagerbevis på e-post eller i posten etter bestilling med betalingsinformasjon for depositum og restbeløp, informasjon om turen, program, passinformasjon, tidspunkter for oppmøte og annen viktig og nyttig informasjon.

Betaling via bankoverførsel er gratis og gjøres med KID og kontonummer som står på det tilsendte regning/deltakerbeviset.

Vi tar også mot betaling med VISA, og MasterCard. Dersom dere ønsker å betale med kort, kan dette gjøres ved bestilling av reise på våre nettsider, eller ved å logge inn på «Min side» på våre nettsider. Mulighet for kortbetaling finner du som ett grønt kort-ikon på den aktuelle bookingen under «Dine bookinger».

Tilgang til «Min side» styres av registrert e-post adresse og har du ikke passord må du gå til innloggingen for «Min side», skrive inn registrert e-post adresse og trykke send nytt passord. Dere får da tilsendt passord på e-posten, som gir dere anledning til å betale reisen på våre nettsider med VISA eller MasterCard.

Ring oss gjerne på 37 15 70 31 om du opplever problemer ved innlogging!

Vår kortbetalingsløsning fra Nets/Teller oppfyller alle krav til kortsikkerhet og er utformet etter PCI-sikkerhetsstandarden. NB: Vi tar ikke imot kredittkortopplsyninger via telefon.

Ja, du bør ha avbestillingsforsikring som dekker dine kostnader ved eventuell sykdom. De aller fleste har avbestillingsforsikring inkludert i sin helårs reiseforsikring.

Dersom du har reiseforsikring gjennom ditt kredittkort og reisen må betales med kort, så gjøres det ved å betale turen på nett (se «Betaling med kredittkort» under «kategorien «Betaling»). MERK! Vi aksepterer kun VISA & MasterCard.

Avbestillingsforsikring og reiseforsikring kan også kjøpes fra Europeiske Reiseforsikring, www.europeiske.no eller på telefon 21 49 50 00

  • Fra påmelding og frem til 43 dager før avreise; Tap av depositum
  • Fra 42 og frem til 16 dager før avreise; Tap av 50% av turbeløpet
  • 15 dager før avreise eller senere: Tap av 100% av turbeløpet

  • Fra påmelding og frem til 60 dager før avreise; Tap av depositum
  • Fra 59 og frem til 28 dager før avreise; Tap av 50% av turbeløpet
  • Fra 27 og frem til 16 dager før avreise; Tap av 75% av turbeløpet
  • 15 dager før avreise eller senere: Tap av 100% av turbeløpet

På reiser der dette er mulig/tillatt av underleverandør; Minimum 500kr + underleverandørens kostnad

Newsletter Image

Hold deg oppdatert på våre reiser, tips og inspirasjon!