Vår historie
Vår historie – Historien om Dag Aasbø Travel AS
Dag Aasbø Travel AS ble etablert i 2005, men vi har drevet med turvirksomhet i 3 generasjoner helt siden 1930-tallet. Ånon Løite startet «Gjerstad ruta» mellom Kragerø og Gjerstad allerede i 1924. 10 år etter, i 1934, overtok imidlertid Håkon Aasbø ruta og forløperen til Dag Aasbø Travel var etablert av bestefaren til dagens daglige leder Dag Henning Aasbø. Bussen på bildet var den første bussen som ble benyttet i 1934.
«Da det lei på kjøpte Haakon en lastebil-understell som han bygde buss på. Det var grove greier, og den gikk fram til krigen, og litt til. Men så ble det slutt på bensinen og han måtte sette inn bussen. Der sto han ikkje lenge før tyskerane tok ‘an. Bussen kom til Tovdal og der må dei ha stella godt med ‘an, for då Haakon etter krigen fekk greie på håre ‘an var, reiste han opp og henta han, og da var han så og sei like god.» (Gjerstad Historielag)
Etter noen år ble bussen byttet ut til denne; en Fargo med 25 seter. Bussen gikk i rute mellom Gjerstad og Kragerø fra 1947 til 1954 og ble bygget på Årøsvingen smie i 1947 til den nette sum av 29 000,- kroner.
«Å kjøre passasjerer mellom Gjerstad og Kragerø seks dager i uka er en ting. Vel så viktig var det kanskje å gjøre ærend for folk. Jeg fløy rundt i butikkene med bestillinger etter at jeg kom til Kragerø ved halv ti tida og tok en ny runde før avgang klokka ett. Noen dager kunne det være 60-70 ærend, så det var mye å holde styr på. Jeg tok betalt for hvert ærend og jeg husker at det i begynnelsen var 25 øre» forteller Håkon Aasbø.
Grå Mercedes bygget i Årøsvingen smie i 1954 til den nette sum av 60 000,- kroner. Guttene på bildet er Dag Aasbø til høyre og hans eldre bror Bjørn til venstre. Bussen trafikkerte Gjerstad ruta på femti, seksti og sytti tallet.
I 1971 kjøpte vi ny buss som lå langt forut sin tid den gangen den ble bygget. I tillegg til å trafikkere «Gjerstad ruta» er det sikkert mange som husker denne bussen fra skoleveien. Den ble nemlig også brukt mye til skoletransport på 70 og 80-tallet. På bilde ser vi Håkon Aasbø til venstre og Dag Aasbø til høyre.
Mercedesbussen på bildet trafikkerte Gjerstad ruta til Kragerø i 20 år, fra 1964 til 1984.
«Den blå bussen» fra Gjerstad Bilruter er liksom blitt et fast holdepunkt på busstorvet i Kragerø. Og det er ikke noe stress her. Man kan gjerne sitte ned og slå av en prat med bussjåføren, Aasbø, eller benke seg i bussen med kjente.» (Kragerø Blad)
1984: Gjerstad Bilruter fyller 60 år med nytt flaggskip. Nøyaktig 50 år etter Håkon Aasbø overtok både buss og konsesjon fra Ånon Løyte i 1934, og 60 års dagen til «Gjerstad ruta», investerer Dag Aasbø i en flunkende ny 55-seters Mercedes 0303 til en drøy million kroner. «Investeringen er gjort til tross for at Gjerstad Bilruter i alle år har sagt nei til statstilskudd.» Til tross for dette lever Gjerstad ruta i beste velgående!
Til tross for at Gjerstad ruta mellom Kragerø og Gjerstad var som en institusjon å regne i lokalmiljøet har vi aldri fått en eneste krone i statsstøtte. På denne tiden var det svært få busselskaper, om noen, som drev uten statsstøtte. Bakgrunnen for dette er at både Håkon og Dag nektet å inngå samarbeid med større selskaper. «Det er mye mer moro når det går slik som nå og at driften er basert på vanlig forretningsdrift» sier Dag Aasbø (35) som her viser frem sin nye buss til lokalavisen.
Gjerstad Bilruter utvider virksomheten fra rute- og skoletransport til også å arrangere lengre innholdsrike turer i både inn- og utland. Sammen med Dag Aasbø, så er kona Reidun Aasbø med som både reiseleder og kundebehandler. Turene går først og fremst rundt i Norge, og vi besøker både Vestlandet og Nord Norge.
Gjerstad Bilruter bytter navn til Dag Aasbø Bilruter og kjøper nytt flaggskip! Bussen på var en Mercedes Benz 0-404 med plass til 50 passasjerer, 400hk og en V-8 motor. Bussen var det ypperste innen utvikling, sikkerhet og komfort på denne tiden, og prisen var 2,5 millioner. «Det finnes rimeligere turbusser, men ønsket er en buss som er like moderne om 10 år. Det mener jeg å ha fått med denne bussen som er bygd på Mercedes fabrikken i Tyskland» sier Dag Aasbø
I 2007 sluttet Dag Aasbø Bilruter med egne busser. Dette var imidlertid ikke på grunn av nedtrapping av turer. I disse årene fortsetter vi å øke antall turer og ser at mens interessen for bussturer er den samme som før, så øker interessen for fly- og cruisereiser betraktelig.
Etterhvert bytter vi navn til Dag Aasbø Travel AS, som gjenspeiler at virksomheten utvides fra å bare arrangere bussturer til at vi arrangerer reiser for alle typer grupper (skoler, foreninger, kor, korps eller andre grupper) uavhengig av transportmiddel.
Nå er det tredje generasjon som styrer virksomheten i Dag Aasbø Travel. Dag Henning Aasbø gikk inn i selskapet for fullt og helt i 2003. «Busskjøring har ligget i årene fra fødselen av og jeg har fulgt familiebedriften gjennom alle år», sier Dag Henning Aasbø. En jevn og solid vekst resulterer i at vi ble kåret til Gasellebedrift i 2010. I 2010 skjedde det også andre ting som preget en hel reisebransje. Et vulkanutbrudd på Island «lammet» Europa og begrepet «askefast» ble dagligtale.
Etter noen år uten egne busser, valgte vi igjen å investere i ny turbuss. Bussen (Neoplan Cityliner C) ble levert i April 2013. Den har en setekapasitet på 55 personer + sjåfør. Vi har lagt vekt på at våre bussreiser skal tilby gjestene gode reiseopplevelser. Dette innebærer fokus på komfort og kvalitet for både gjestene og sjåføren. Bussen har klimaanlegg, kjøkken, gode og solide seter, toalett og mye annet. På bildet ser vi Dag Aasbø som gjør en siste inspeksjon før avreise fra fabrikken i Tyskland.
Våren 2017 ble vi ny leverandør av medlemsturer til Pensjonistforbundet. Sammen med våre leverandører kan vi nå derfor tilby egne medlemsturer til «de beste prisene». Medlemsturene som tilbys går både i Norge og utlandet, og det er både buss-, fly- og cruisereiser til svært gunstige priser man kan velge mellom. Oversikten over de aktuelle turene blir annonsert i medlemsbladet Pensjonisten og lagt ut på våre nettsider.
Etter 4 års tro tjeneste med transport av reiseglade gjester i inn- og utland mottok vi i juni 2017 en ny Neoplan Cityliner som erstatning for vår gamle Neoplan. Det skulle imidlertid vise seg at økningen i antall gjester raskt gjorde at vi inngikk et samarbeid med ett annet familieeid selskap på transportsiden. Kviteseid Transportservice har fra høsten 2017 vært vår partner som med sine dyktige og hyggelige sjåfører kjører våre gjester trygt og behagelig på reiser både i inn- og utland.
I dag er vi 8 ansatte på kontoret i tillegg til våre 16 fantastiske reiseledere!